Perfect Number (BOX OFFICE 953 ASTRO) Deabak!!!

Annyeong chingudeul, kali ini aku nak kongsikan dengan sebuah review movie yang diadaptasi dari sebuah Drama yang aslinya dari sebuah novel karangan Keigo Higashino. Peminat Drama genre dektektif mesti korang takkan lepaskan untuk tonton drama Galileo yang dibintangi om Masaharu Fukuyama. Nah drama ini dibuat versi movie Koreanya dibintangi oleh Lee Yo Won dan Ryoo Seung Bum, walaupun baru menonton episode 1 Galileo namun rasa aku movie ini betul2 macam aslinya,daebak lahhh. Ini sedikit infonya

 Perfect Number
“it's not about my brain, it's my heart”

Movie: Perfect Number (English title) / Suspect X (literal title)
Revised romanization: Yonguija X
Hangul: 용의자X
Director: Bang Eun-Jin
Writer: Keigo Higashino (novel)
World Premiere: October 7, 2012 (Busan International Film Festival)
Release Date: October 18, 2012
Genre: Thriller/Romance
Distributor: CJ Entertainment
Language: Korean
Country: South Korea

Perfect Number

Main Cast
Ryoo Seung Bum as Seok Go
Lee Yo Won as Baek Hwa Sun
Cho Jin Woong as Detective Jo Min Bum

Perfect Number
Berkisah mengenai Baek Hwa Sun  (Lee Yo Won) yang tinggal bersama anak buah nya, Yoon Ah. Kehidupan keduanya tentram dan aman, semua berubah saat kedatangan bekas suami Baek Sun. Baek Sun  yg dibantu  Yoon Ah ‘terpaksa’ membunuh bekas suaminya, Kim Cheol Min datang ke rumahnya yang mahu bertindak kurang ajar pada dirinya dan Yoon Ah. Baek Sun membunuh Cheol Min dengan mencekik leher suaminya dengan Wayar streka dibantu Yoon Ah.

Sedar bekas suaminya mati, Hwa Sun mahu menyerahkan diri namun ragu2, karana Kalau dia mengakui  perbuatanya dia akan menarik  Yoon Ah terlibat sama kes pembunuhan itu. Bagaimana seorang wanita mampu membunuh laki-laki yang kuat secara fisik, apalagi di tangan si mati ada bekas gigitan. Mustahil baginya mencengkiknya dan memegang tangannya dalam waktu yang sama, apalagi menggigitnya. Keajaiban datang saat Seok Go, Jiran sebelah Hwa Sun yang nampaknya menyukainya bersedia membantunya.

Perfect Number
Seok Go adalah  seorang guru ahli matematika yang sangat Ginius,die membantu Baek Sun membuat ‘mayat’ bekas suami Baek Sun keadaan tak dikenali, dengan wajah sudah tak berbentuk dan sidik jari dirusak. Mudah bagi polis menemukan mayat itu, namun mayat ditemukan dalam keadaan tak dikenali.

Benarkah di dunia ini ada kejahatan yang sempurna?

Berbekal nombor bilik motel yang tertinggal di lokasi kejadian, polis bagian investigasi menyelidik hal tersebut. Hingga terungkaplah siapa identiti si korban, yaitu Kim Cheol Min. Dektektif Jo yang menangani kes ini yakin Suspek utamanya adalah Baek Hwa Sun bekas istrinya. Karena Hwa Sun memiliki motif yang sangat kuat, namun saat  Hwa Sun memiliki Bukti alibi yang sempurna.
Seok Go memberitahu Hwa Sun apa yang perlu dibuat untuk menghindari daripada tertangkap dengan bukti2 tersebut, karena ia seorang Ginius pasti tahu apa saja yang akan dikaji dan diselidiki dektektif itu.

 Perfect Number

Apakah dektektif Jo akan menyerah begitu saja? Jawabannya tidak, walaupun bukti Hwa Sun sempurna namun ia tetap berfikir kalau pembunuhnya adalah Hwa Sun, seperti dugaan Goldbach (ada dugaan tapi tak ada bukti).Ternyata dektektif Jo ini teman baik Seok Go dulu semasa sekolah menengah dahulu, keduanya sama2 menyukai matematik.
Seok Go, Pythagoras mengkaji dan membuktikan  teori  dugaan Goldbach.
”Setiap bilangan bulat yang lebih besar dari 2 adalah jumlahan dari dua bilangan prima. Pembuktian benar atau salah?”.
Pembuktian atau jawapan itu belum pernah terjawab selama 300 tahun, Seok Go berpikir kalau pembuktian itu benar, untuk tahu kebenarannya maka ia harus membuktikannya.  (Adakah reader yang bisa memecahkannya? Aku cuba sendiri  tapi saat bilangan bulat 11 jumlah bilangan primanya berapa dan berapa hahahaha hentam jerk).
Perfect Number
Mana yang lebih susah? membuat soalan yang susah diselesaikan atau menyelesaikan soalan susah itu?
"Meski kau menyelesaikan soal itu, jawapannya akan menyakitkan dan bahkan mungkin takkan mengubah apapun"
Dektektif Jo yakin kalau pembunuhnya adalah Hwa Sun terus mencari bukti untu bukitikan Hwa Sun-lah pembunuhnya. Sampaikan Hwa Sun Dipaksa menjalani lie dectector, namun sayang sekali Hwa Sun berhasil lepas dari alat tersebut dengan petunjuk Seok Go. Saat dektektif Jo hampir membuktikan titik terang yang Hwa Sun-lah pembunuhnya, muncullah sangkaan baru membuktikan adalah Seok Go, sahabatnya semasa sekolah dahulu.

Perfect Number

Seok Go Dengan Giniusnya telah membuktikan didirinya ialah pembunuh Kim Cheol Min,bekas suami Hwa Sun.  bagaimana Boleh jadi begitu?Apakah Motif Seok Go Berbuat begitu? padahal yang membunuh Hwa Sun. *Nak tau kene la tengok ye
"Hipotesis membutuhkan bukti agar bisa menjadi kenyataan."
Demi menyelamatkan wanita yang dicintainya, Seok Go mengakui kalau dialah pembunuh Cheol Min.Dektekfif Jo yang mengagumi Bertapa teliti sahabatnya ini, Seok Go Menyelamatkan Wanita yang dicintainya dengan Mengorbankan dirinya dan otak yang Genius..

Kata Seok Go Kepada Dektektif Jo
"Ini Bukan Soal Otak Aku yang Ginius Tapi Ia Soal Hati Aku"

Review 
 Perfect Number
Satu kata daebak!
Kepada Semua yang terbabit dalam cerita ini..
Korang Mesti Tonton MOvie 5 Bintang niehhh
hihihi
Perfect Number

Post a Comment

0 Comments

Follow Sini