Angola Menafikan pengharamkan Islam



Kerajaan Angola telah menafikan yang ia telah mengharamkan Islam dan masjid-masjid yang tertutup di negara ini, selepas spekulasi media yang mencetuskan kemarahan di kalangan umat Islam di seluruh dunia.

"Tidak ada peperangan di Angola terhadap Islam atau mana-mana agama lain," kata Manuel Fernando, pengarah Institut Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama, sebahagian daripada kementerian kebudayaan, onTuesday.

"Tidak ada keputusan rasmi yang mensasarkan kemusnahan atau penutupan tempat-tempat ibadat islam, yang mana mereka berada." Fernando kepada agensi berita AFP.

David Ja, jurucakap umat Islam tempatan, mencabar kerajaan dan berkata bahawa beberapa masjid telah yang sebenarnya telah pun ditutup.

Tetapi menurut kementerian kebudayaan, mereka penutupan berkaitan dengan kekurangan hak milik tanah, lesen bangunan atau dokumen rasmi yang lain.

Seorang saksi di wilayah Uige (Carmona) memberitahu Media bahawa masjid tertutup adalah hastility dibina oleh komuniti ekspatriat dari barat dan utara Afrika yang memerlukan tempat untuk melaksanakan solat Jumaat.

"Memang benar bahawa beberapa buah masjid telah dimusnahkan dan yang lain hanya ditutup dalam beberapa bulan lepas. Kebanyakan masjid-masjid yang telah dimusnahkan ialah yang dibina tanpa kebenaran kerajaan. Dua buah masjid yang diberi kuasa di Luanda masih beroperasi tanpa masalah. Saya tidak pernah mendengar apa-apa keputusan rasmi untuk mengharamkan Islam atau melarang solat Islam di masjid-masjid. "Ahmed Ould Taher berkata kepada Media.

Media-media antarabangsa


Laporan bahawa Angola, sebuah negara Katolik tradisional yang taat, akan melumpuhkan umat Islam telah ditarik daripada Pertubuhan Kerjasama Islam dan lain-lain.

Di Mesir, mufti Shawqi Allam berkata langkah itu akan menjadi "satu provokasi bukan sahaja untuk Angola Islam tetapi kepada lebih daripada 1.5 bilion umat Islam di seluruh dunia".

Isu yang pertama kali dilaporkan lewat minggu lalu, menarik liputan media yang besar di seluruh dunia dan menjana reaksi yang kuat di media sosial.

Kontroversi ini terus diperkatakan oleh komunikasi kerajaan mengenai isu itu.

Ini negara Afrika selatan yang kaya dengan minyak mempunyai penduduk kira-kira 18 juta orang, beberapa ratus ribu daripada mereka adalah orang Islam.

Pertubuhan agama dikehendaki memohon akreditasi di Angola, yang pada masa ini mengiktiraf 83, semua daripada mereka Kristian.

Pada bulan Oktober kementerian keadilan menolak permohonan dari 194 organisasi, termasuk satu daripada payung kumpulan masyarakat Islam.

Ledakan minyak Angola telah menarik komuniti ekspatriat yang besar dari seluruh dunia. -Sumber


Post a Comment

0 Comments

Follow Sini