NEGARA APA PALING BANYAK BUAT PEMBEDAHAN PLASTIC? MALAYSIA ADA TAK?



Persatuan Antarabangsa bagi Pembedahan Plastik Estetik ( ISAPS ), mengikut beberapa misi organisasi, setiap tahun mengeluarkan ISAPS Dwitahunan Tinjauan Global pakar bedah plastik di atas dua puluh lima buah negara dan wilayah . Senarai ini mewakili 75 % daripada semua prosedur yang dijalankan di rantau ini pada tahun lepas .
Kajian ini telah menjadi salah satu benteng data pembedahan plastik antarabangsa dipercayai , kerana ia membantu organisasi dan badan yang mentadbir mendapatkan dan menganalisis pasaran dan industri maklumat yang telah dikumpulkan oleh pakar statistik bebas.
Yang ISAPS Tinjauan Global mendedahkan negara dengan pembedahan prosedur yang paling pembedahan dan bukan kosmetik pada tahun 2009 HINGGA 2017 . Amerika Syarikat mendahului senarai. Senarai ini juga mendedahkan negara-negara lain pusat-pusat utama baru muncul untuk pembedahan plastik. Senarai lengkap bahagian atas dua puluh lima buah

Amerika Syarikat
China
Brazil
India
Mexico
Jepun
Korea Selatan
Jerman
ayam belanda
Sepanyol
Argentina
Rusia
Itali
Perancis
Kanada
Taiwan
United Kingdom
Colombia
Greece
Thailand
Australia
Venezuela
Arab Saudi
Belanda
Portugal


Amerika Syarikat menyumbang 17.5 %, atau 3031146 prosedur pembedahan dan bukan pembedahan. Brazil mempunyai 2475237 , atau 14.3 %, manakala China mempunyai 2.193.935 , atau 12.7 %. Yang sama tiga negara juga mempunyai paling banyak pakar bedah plastik , ada 5,700 pakar bedah plastik di Amerika Syarikat, 4,250 di China, dan 3,824 di Brazil.
Kaji selidik itu juga ditubuhkan nombor untuk prosedur pembedahan dan bukan pembedahan. Prosedur bukan pembedahan mengatasi prosedur pembedahan, menurut data . Walaupun angka ini tidak boleh dibandingkan kerana kekurangan maklumat asas, ia boleh membuktikan berguna dalam tahun-tahun akan datang.
Toksin , atau suntikan Botox , adalah bahagian atas bukan pembedahan prosedur perakaunan bagi 32.7 % daripada jumlah rawatan bukan pembedahan . Suntikan asid hyaluronik , biasanya untuk rawatan mengangkat muka , berada di tangga kedua dengan 20.1 %. Laser penyingkiran rambut datang pada ketiga dengan 13.1 %. Antara negara-negara pembedahan plastik atas , AS mempunyai paling rawatan suntikan Botox dan laser penyingkiran rambut. Brazil mendahului negara-negara lain apabila ia datang kepada suntikan asid hyaluronik .
Liposuction adalah prosedur yang paling biasa dilakukan pembedahan. Terdapat sejumlah 1607979 pembedahan liposuction dilakukan pada tahun 2009 . Pembesaran payudara berada di tangga kedua dengan 1454317 jumlah dan blepharoplasty atau pembedahan kelopak mata , adalah di tempat ketiga dengan 1153756 . China merupakan negara teratas bagi kedua-dua pembesaran payudara dan blepharoplasty , manakala Amerika Syarikat mendahului senarai untuk liposuction.
Penyiasatan ISAPS telah disusun , dikira, dan dianalisis oleh Wawasan Industri, Inc , sebuah firma penyelidikan swasta yang berpangkalan di Ohio. Peserta kajian melengkapkan soal selidik dua muka surat yang memberi tumpuan kepada jumlah prosedur pembedahan dan bukan pembedahan yang dilakukan mereka pada tahun 2009 . Kajian ini dijemput kira-kira 20,000 pakar bedah plastik yang maklumat kenalannya disimpan dalam fail oleh ISAPS itu. Keputusan lengkap boleh didapati di laman web ISAPS yang : http://www.isaps.org/

Follow Sini